Bejaardensport in het Kruger - Reisverslag uit Bloemfontein, Zuid-Afrika van mereldijxhoorn - WaarBenJij.nu Bejaardensport in het Kruger - Reisverslag uit Bloemfontein, Zuid-Afrika van mereldijxhoorn - WaarBenJij.nu

Bejaardensport in het Kruger

Door: Merel

14 Juni 2011 | Zuid-Afrika, Bloemfontein

Weer een nieuw verhaal en nieuwe ervaringen in Zuid Afrika.

In mei hebben we Lesotho bezocht, een klein arm land dat in Zuid Afrika ligt. We hebben een dorpswandeling gemaakt, bijzondere ervaring. Tijdens de wandeling hebben we zelf gebrouwen bier geproefd (Ja, zelfs ik!). Ook een paardgereden, erg leuk om dat weer te doen na 3 maanden! Veel gestapt, maar op de terugweg ook een stukje gedraafd en gegaloppeerd, en ik kan het gelukkig nog gewoon!

En dan de bejaardensport, 80% van de mensen in het Kruger is bejaard, vandaar.
Afgelopen week zijn we donderdag naar het Kruger National Park vertrokken. Eerst met de bus naar Johannesburg, daar een auto opgehaald en geprobeerd om direct de stad uit te komen. Dit is vrij lastig in Zuid Afrika, ze geven niet overal even goed aan waar je heen moet…
Flink door moeten rijden om op tijd door de gate van het Kruger te kunnen. Toen Sabine reed waren we even verkeerd gereden, dus Sabine keert op de snelweg, maar er reed toevallig net een politieauto.. Dus wij aangehouden, mag kennelijk toch niet, maar gewoon doen of je dom bent en lief lachen, dan mag je gewoon doorrijden zonder boete! Dus daarna met flink tempo richting gate, die sluit om 17:30 en als je er dan niet bent heb je pech. Wij waren er om 17:28, dus wij hadden geluk! Pannen geleend van de buren om te koken, en koffie en thee van andere buren gekregen. We waren op elke camping een soort attractie, vijf meiden (Duits meisje was met ons mee) in twee erg kleine tentjes zonder pannen en die uit de pan eten.
Overdag op zoek naar de Big Five (buffel, neushoorn, olifant, leeuw en jachtluipaard), iedere dag wel iets gezien. De eerste dag de olifant en buffel, de tweede dag het jachtluipaard en de laatste dag de leeuw. Over de neushoorn hebben we nog wat discussie, is de white rhino goed genoeg, of moet het echt de black rhino zijn..? We hebben ook veel niet Big Five dieren gezien, veel impala’s, zebra’s, nijlpaarden en andere soorten bokjes.
We hebben ook twee keer een drive gedaan, niet veel gezien tijdens de drives, we hadden meer geluk in onze eigen auto. Ook een wandeling gemaakt met gewapende gidsen. Erg spannend om te wandelen in een gebied waar ook gewoon neushoorns en olifanten etc. kunnen lopen. Uiteindelijk alleen een paar impala’s en een eekhoorntje gezien, maar wel een super ervaring!
Zondagmiddag hebben we op tijd het park verlaten, op naar Hazyview om onze ervaringen met een olifant uit te breiden. We hebben de olifanten aangeraakt, hebben een kus gekregen van Casco (12 jarige olifant van 2,50m) en ik heb gewandeld met Caspar (25 jarige olifant van 3,30m). Daarna ook de olifanten gevoerd en als klap op de vuurpijl mochten we op ze rijden! Samen met Sabine en een begeleider zaten we op Caspar, erg hoog, maar oh zo gaaf!
’s Avonds geslapen in een hostel op een echt bed, toch wel weer erg lekker na 3 nachten op een heel dun matje in een iets te klein tentje! Het hostel werd gerund door een Nederlandse, erg aardig. Nog wel op een klein probleempje gestuit, de kofferbak wilde niet meer open… Bagage dus via de achterbank eruit en vervolgens weer erin.

Gisteren zijn we weer vroeg opgestaan om terug te rijden naar Bloemfontein. Lekker op tijd weer in Bloem teruggekomen, even lekker boodschappen doen met de auto en dan naar de autoverhuur om de auto in te leveren. Gelukkig is het probleempje een technische fout dus niet onze schuld. Gelukkig maar!

De tijd vliegt, over 7 weken ben ik alweer thuis! Kijk nog wel erg uit naar onze vakantie, maar met stage ben ik ondertussen wel een beetje klaar.
Nog 4 weken stage te gaan, tijd om mijn verslag over tuberculose in de wervelkolom af te ronden en dan is het tijd voor onze “grote” vakantie! Lekker 3 weken langs de zuidkust van Zuid Afrika reizen!

Ik hoop dat jullie mijn verhalen met plezier lezen, ik vind het leuk om ze te schrijven!
Liefs Merel

ps. ik zal zo ook even wat foto's plaatsen! :)

• 15 Juni 2011 - 06:33

Joyce:

Klinkt als een leuke vakantie Merel! Gaaf dat je ook op een olifant hebt gezeten!
    Die laatste 4 weekjes stage komen vast helemaal goed! En dan lekker vakantie vieren! Tot over 7 weken dan!
    Liefs Joyce

• 15 Juni 2011 - 19:35

Jannie:

Geweldig al die verhalen, wat een onvergetelijke reis voor jou, wij genieten ook erg mee. Die foto's zijn helemaal gaaf zeg, op een olifant, dat lijkt me wel heel erg spannend. Geniet van de laatste weken en dan nog weer op vakantie, wat een feest allemaal. Liefs uit Bergen, XXX

• 16 Juni 2011 - 18:19

Hinke:

Wat ontzettend leuk je verhaal! ik herken het hoor dat je er klaar mee bent met stage.. haha.. ;) gelukkig bijna vakantie! daar zie ik naar uit!
    Is het nog gelukt met je kamer?

Genieten nog maar even daar!
    Liefs!! XX

• 19 Juni 2011 - 14:14

René:

prachtig daar. T'lijkt wel een grote vakantie, met een klein oponthoud in het ziekenhuis.
    Groet René

• 21 Juni 2011 - 19:58

Bea Groen:

Hoi Merel, nou het klinkt nu allemaal al als een vakantie. Vakantie zo nu en dan onderbroken door een stage. dat doe je goed. Ik hoop dat je op je echte! vakantie nog meer dieren ziet. De foto's zijn prachtig. Vooral de olifanten. Ik wens je veel succes met je verslag. en dan weer verder genieten van Zuid Afrika. Tot ziens,liefs Bea

• 22 Juni 2011 - 19:42

Hanneke:

Hoi Merel, Het zijn hele leuke verhalen en prachtige foto's. Geniet nog van de laatste reisjes.

• 23 Juni 2011 - 10:21

Marina:

Ha merel!

Ziet er super uit! Geweldig! Geniet er nog maar even goed van! Liefs

• 02 Juli 2011 - 16:33

Ellen Van Kaam:

Hi Merel,

Ik kwam met grote toeval op jouw site. Leuk om je verhalen te lezen. Zie dat je je goed vermaakt.

Geniet er de komende tijd nog van!

Groeten van Rolf, Ellen & Fien