Vakantie, vakantie en nog een beetje stage - Reisverslag uit Bloemfontein, Zuid-Afrika van mereldijxhoorn - WaarBenJij.nu Vakantie, vakantie en nog een beetje stage - Reisverslag uit Bloemfontein, Zuid-Afrika van mereldijxhoorn - WaarBenJij.nu

Vakantie, vakantie en nog een beetje stage

Door: Merel

08 Mei 2011 | Zuid-Afrika, Bloemfontein

Dit keer een echte blog, niet een berichtgeving van een dom moment van mij…

De dag dat mama naar Nederland vertrokken was en de dag erna heb ik gewoon stage gelopen, maar donderdags was het alweer tijd voor vakantie! We waren van plan om naar het Kruger park te gaan, maar door het paasweekend was dit helemaal volgeboekt en was er dus geen plek meer voor 4 Nederlandse meisjes. Dus plannen omgegooid en zijn we vertrokken richting de oostkust.

Vroeg vertrokken in de hoop dat we dan ’s middags nog even naar het strand konden, maar de reis duurde iets langer dan Sabine en ik verwacht hadden, ruim 12 uur in plaats van 8 uur! 12 uren zijn lang, dus dan moet je dingen vinden om je te vermaken. Sabine en ik hadden op een gegeven moment een nieuwe tijdsbesteding gevonden, liedjes vertalen! Erg leuke liedjes kun je hiervan maken. (‘Oeps je bent weg’ in plaat van ‘Oops you’re gone’).
Ook twee keer geluk gehad, eerst viel er een boomstam van de vrachtwagen die voor ons reed, we waren gelukkig net van baan verwisseld en dus reden we er nu schuin achter. Tweede moment was dat er een auto, die ons vlak daarvoor had ingehaald, in de berm stond met uitgeklapte airbags en versplinterde voorruit. Er waren wat stenen van de rotswand gevallen bij hem op de voorruit…
’s Avonds om half 8 aangekomen in het hostel en geslapen in tentjes met echte bedden.

Vrijdags hebben we gesnorkeld in Sodwana Bay. Een bootje bracht ons net wat uit de kust waar mooi koraal was. Mooie vissen gezien en heerlijk warm water. Zaterdags hebben we de zonsopgang bekeken op het strand en daar ontbeten. Daarna op naar het Hluhluwe (Sjloesjloewee) – uMfolozi park om weer een poging te wagen de Big Five te spotten. Al snel kwamen we zebra’s tegen en ook giraffen. Ook kwamen we een groepje giraffen tegen bij een echte Afrikaanse boom, ook stond daar één verdwaalde zebra bij, die was volgens mij echt verdwaald… Allemaal leuke dieren, maar geen Big Five dieren…
Op een gegeven moment reden we een bocht om en daar stond een groot paar grijze billen op de weg. Dit bleek een neushoorn te zijn! Erg leuk om zo’n dier van dichtbij te zien! De Big Five is alleen nog steeds niet compleet, ik moet een black rhino zien, dit was een white rhino volgens mij. En de luipaard mist uiteraard ook nog in het rijtje. Verder niet veel dieren gezien, afgezien van hier en daar een bokje.
Na dit park zijn we doorgereden naar St. Lucia, een echt toeristisch dorpje. Zondags hebben we een boottochtje over de rivier gedaan, op zoek naar nijlpaarden en krokodillen. Bij elk eenzame nijlpaard té veel foto’s gemaakt, niet wetend dat we later hele grote groepen tegen zouden komen waar we ook heel dichtbij konden komen.. Erg grote dieren, die stiekem toch wel een beetje lelijk zijn…

Maandags wilden we het Wetland Park in bij St. Lucia, hier stond echter zo’n lange rij voor om 8uur ’s morgens, dat we het over hebben geslagen. We zijn toen naar Ballito gereden, een net zo toeristisch dorpje met een erg mooi strand. Daar hebben we een stranddagje gedaan. Ik denk dat we meer in de zee lagen/stonden dan echt op het strand lagen. Er waren hoge golven en erg lekker warm water, dus plezier voor tien!
Aan het eind van de middag naar onze laatste bestemming gereden, Durban. Op de bonnefooi naar een hostel gereden die gelukkig plaats voor ons hadden. Dinsdags hebben we daar in uShaka (winkelcentum) rondgelopen, ieder winkeltje in, uit en de volgende weer in! ’s Avonds daar ook gegeten en nog even een stukje over het strand en de pier gelopen. Erg lekker weer ook weer!
Woensdags zijn we erg vroeg, heel vroeg (5:25), in de auto gestapt. Het was zelfs een memorabele gebeurtenis, we zaten eerder in de auto dan we gepland hadden! We waren om 12:30 alweer thuis, de ouders van Annick kwamen namelijk die dag aan in de stad. ’s Middags nog onze Belgische buren uitgezwaaid op de airport en ’s avonds uit eten met Annick en haar ouders.

Donderdags en vrijdags hebben we gewoon stage gelopen. We hebben op de gewone röntgenkamers gewerkt, daar hadden ze ons nodig omdat er veel collega’s vrij waren.
Zaterdags hebben we niet veel gedaan, even opruimen en andere dingen doen die al veel te lang lagen te wachten.
Zondags zijn we alweer vertrokken voor een mini-vakantie. Dit keer in een andere samenstelling, Annick was vervangen voor Ine, een Belgisch meisje. We zijn naar Clarens gereden, een klein stadje ten noorden van Lesotho. Een mooi stadje waar je goed kon zien dat het herfst is. De bomen zijn heel mooi goud-geel. Daar ook weer ieder winkeltje in en uit, nog altijd niet mijn favoriet…
In het hostel was niemand aanwezig behalve 2 hondjes. Het telefoonnummer gebeld dat op de deur stond, die vertelden me dat als de deur naar de slaapkamer open was we welkom waren om er te slapen. Bijzondere gang van zaken hier in Afrika… ’s Avonds waren er een paar meiden op zoek naar iemand van het hostel om te betalen, die konden ze niet vinden dus ze zijn vertrokken zonder betalen, ook weer een rare bijzonderheid hier..
Dus daar geslapen, de volgende ochtend ook weer vroeg vertrokken. We hadden nog altijd niemand van het hostel gezien, dus wij zijn héél slecht ook vertrokken zonder betalen! We zijn naar het Golden Gate National Park gegaan. Rondgekeken in het Basotho dorpje, iets gedronken en op zoek naar een wandelgebiedje. We hebben een hike gemaakt naar een echo-kloof. Hij zou 45 minuten heen, en ook weer 45 minuten terug zijn. Wij waren echter in een uur weer terug, het was dus 45 minuten op Afrikaans tempo denk ik!
Daarna terug naar Bloemfontein gereden. ’s Avonds met Annick gegeten, haar ouders waren alweer op weg naar Nederland.

De rest van de week gewoon stage gelopen. Dit keer weer iets nieuws, ik heb op de CT gewerkt. Hier komen wel vrij veel patiënten, gemiddeld 15 per dag (dit is vrij veel voor Afrikaanse begrippen). In het begin vooral gekeken en geholpen met patiënten van tafel af helpen. Aan het einde van de week heb ik ook zelfstandig patiënten op tafel geholpen en alles goed ingesteld (dit liet ik natuurlijk wel controleren door een begeleider). Ook heb ik uiteindelijk twee keer zelf gescand. Het systeem is wel iets ingewikkelder dat het systeem in het UMCG.
Komende week gaan we maandag naar de Nucleaire Geneeskunde afdeling, hier gaan we gewoon een dagje meekijken. Ben benieuwd hoe dat hier in zijn werk gaat! De rest van de week ga ik op de MRI werken. Deze week wordt dus weer gewoon normaal, gewoon 5 dagen stage. Dat is voor mij lang geleden!
Tot volgende keer!
Liefs,
Merel

• 08 Mei 2011 - 18:43

Jannie:

Jeetje Merel, wat een belevenissen en wat maak je veel mee, het werken is inderdaad een groot verschil met hier, 15 CT's op een dag: ik kan het me niet voorstellen, dat is in Amsterdam wel even andere koek! Wat een mooi land en wat hebben jullie een lef zeg, stoer wijf ben je eigenlijk best wel! Leuk dat ook de ouders van een ander vriendinnetje er zijn, als ik de verhalen hoor van Martine, dan is het zo geweldig om dit met je kind te beleven. Geniet ervan en tot snel, je volgende bericht, liefs René en Jannie

• 09 Mei 2011 - 10:32

Jessie:

Merel, wat spannend allemaal. Jammer dat je zo ver weg zit, even langskomen zit er niet in. Wel leuk dat je moeder is langs gekomen. Veel plezier daar en ik kijk uit naar je nieuwe reisverslag. XX