Leeuwenwelpjes knuffelen - Reisverslag uit Bloemfontein, Zuid-Afrika van mereldijxhoorn - WaarBenJij.nu Leeuwenwelpjes knuffelen - Reisverslag uit Bloemfontein, Zuid-Afrika van mereldijxhoorn - WaarBenJij.nu

Leeuwenwelpjes knuffelen

Door: Merel

07 Maart 2011 | Zuid-Afrika, Bloemfontein

Ondertussen ben ik alweer ruim 2 weken in Bloemfontein. Het leven bevalt me hier goed, doordeweeks stage lopen en in de weekenden leuke dingen doen!

Eerst wat over mijn stage:
Woensdag 23 februari zijn Sabine en ik begonnen op de afdeling Radiology in het Universitas Hospital in Bloemfontein. Maandags waren we hier al even kort geweest zodat we wisten waar we heen moesten en bij wie we ons moesten melden. De afdeling is niet heel klein, ze hebben best veel röntenapparaten, maar toch wel een aantal niet in gebruik. De mensen die op de afdeling werken zijn allemaal erg aardig en zijn goed te verstaan.
De meeste patiënten spreken Engels of Afrikaans, ook daar kunnen we wel goed mee overweg, als ze maar rustig praten. Er zijn echter ook patiënten die alleen Sotho spreken, dan moeten we toch met handen en voeten gaan uitbeelden wat we willen.
We werken tot 15h of 16h, dit hangt af van het moment waarop we pauze nemen. We hebben het liefst om 15h pauze omdat we al genoeg tijd in de theekamer doorbrengen gedurende dag (er komen namelijk maar weinig patiënten, we zijn blij als er 10 patiënten komen op een dag). Als we wel pauze nemen gaan we soms een tosti eten bij Danero’s. (lekker en goedkoop!)
De eerste dagen zijn we telkens met de taxi naar het ziekenhuis gegaan en dan terug lopen. Het is alleen best wel ver lopen, als we doorlopen zijn we 40 minuten onderweg. Ondertussen hebben we 2 fietsen weten te repareren en gaan Sabine en ik daarop naar het ziekenhuis. Dit is alleen een best spannend fietstochtje. Taxi’s houden weinig rekening met je, en mountainbikes zijn toch alles behalve ideaal in de stad….

Nu de leuke avonturen:
Dinsdag 22 februari hebben we een rondleiding door de stad gehad. Via de sloppenwijken naar Naval Hill waar we mooi uitzicht hadden over de stad. Er zouden ook giraffen, struisvogels en springbokken zijn op Naval Hill, maar de vorige studenten hebben ze niet gezien. Hier gingen wij dus ook maar vanuit, maar toen we dat zeiden zagen we al direct een giraf! Uitgestapt en foto’s gemaakt, het bleken er twee te zijn. Erg bijzondere dieren om te zien… zo’n ongezond lange nek.
Daarna doorgereden naar een ander open veldje. Hier zagen we een paar springbokjes staan en een gnoe. Wij weer de auto uit om foto’s te maken, maar opeens kwam de gnoe op ons afgerend. Eerst dachten we nog dat hij toch niet naar ons toe zou komen. Maar dit was dus wel zo, dus snel in de auto gesprongen en weggescheurd! Hilda (vrouw van de CUT die ons meenam) vond het best eng, wij hadden de grootste lol!

Op woensdag hebben ze hier een geweldig aanbod, Movie Wednesday. Een hamburger, een frisdrank en een bioscoop kaartje voor R50,- (€5,-). Hier gaan we dus tot nu toe (al wel 2 hele keren) heen. Vorige week vrijdag zijn we naar een rugby wedstrijd geweest van de Cheeta’s (Bloemfontein) tegen de Bulls in het WK-stadion hier in de stad. Heel leuk om eens mee te maken.
Zondags zijn we met alle internationale studenten (15 Belgen, Duitsers en Nederlanders) naar een braai in de townships geweest. Hier voelden we ons eerst helemaal niet op ons gemak aangezien iedereen naar ons keek. Later was het echt heel gezellig en het vlees was erg lekker. Ook heb ik toen pap geproefd, dit is echt Zuid Afrikaans, maar dit vond ik vrij smakeloos. Daarna zijn we naar een voetbalwedstrijd gegaan in het township. Dit was echt geweldig. De sfeer was super, iedereen zong, danste en klapte. Geen rare schreeuwkreten naar de tegenstander. Heel gezellig.
Daarna zijn we teruggegaan naar de auto’s en naar waar de taxi ons op kwam halen. Hier hebben we nog een groepsfoto gemaakt met iedereen die mee was, en met een aantal zwarte kindertjes.

Eergisteren (zaterdag 5 maart) hebben we voor het eerst een auto gehuurd. Het rijden hier vond ik echt super leuk! Zo anders, maar helemaal niet moeilijk. Je grijpt alleen steeds in de deur om te schakelen….
We zijn naar de boerenmarkt gereden, hier even rondgelopen. Hier verkochten ze echt alles! Van puppies tot pannenkoeken, en van groente en fruit tot allerlei prullaria. Toen naar een tuin gereden waar we dachten te kunnen picknicken, dit was niet het geval, het bleek een tuincentrum te zijn. Toch maar even op een terrasje iets gedronken en daarna naar het hoogtepunt van de dag:
De Cheeta Experience!

Op de Cheeta Experience zijn cheeta’s, jachtluipaarden, leeuwen en leeuwenwelpjes. We hebben een cheeta en caracals mogen aaien. Leeuwen, servallen, wolven en jachtluipaarden bekeken en natuurlijk het hoogtepunt, geknuffeld met de leeuwenwelpjes. Die beestjes zijn zo lief en schattig, dat je bijna vergeet dat het wel echte levende leeuwen zijn… Het waren twee broertjes, een bruine en een witte van 2 maanden oud. Zo ontzettend lief!
Ik vond de jachtluipaarden echt hele mooie imposante dieren. En leeuwen… nooit geweten dat die zo groot zijn!

Al met al dus weer een super leuke dag gehad, kijk er ook naar uit om deze dieren in het wild te zien!

Volgende blog volgt over 2 weken denk ik, want dan gaan we ons eerste weekendje weg!

Liefs,
Merel

ps. foto's staan in het foto-album op picasa, zie vorige blog voor de link!

• 07 Maart 2011 - 18:56

Lianne:

Hey Merel,

Leuk verhaal en al een hele ervaring rijker. Super Tof!!!

Liefs

• 07 Maart 2011 - 19:12

Jannie:

Wat een belevenissen allemaal, geweldige ervaring Merel. Bij ons in het ziekenhuis wordt wel harder gewerkt... heel veel patienten en vooral doorgaan, niet even zitten, wat een verschil. Geniet ervan en met plezier lees ik je verhalen, super leuk, liefs Jannie

• 07 Maart 2011 - 20:00

Bonny:

wat een belevenissen allemaal merel... Lijkt me een onwijs gaaf avontuur en gave stage..

Heel veel plezier nog daar, ik ga snel even je foto's bekijken

Liefs bonny

• 07 Maart 2011 - 20:49

Ellen:

Heey Merel,
    leuke belevenissen, vooral die gnoe die wat avontuur zocht!! Ik kan me voorstellen dat je zo'n wit welpje zo mee zou willen nemen, als je die koppies ziet op de foto!! Goed te lezen dat je niet alleen werkt maar ook geniet!! Ik kijk weer uit naar je volgende blog!!
    Enjoy!!
    Liefs Ellen xxx

• 07 Maart 2011 - 21:15

J Jb:

super leuk om te lezen!!
    Ook nog een aanrader bij danero's: The breakfast Pita!!
    Erg jummie :D

geniet ervan!

• 08 Maart 2011 - 16:50

Bea:

Ha die Merel, nou het klinkt allemaal heel erg leuk. Lekker weer, niet zo erg hard werken, en de ene braai na de andere!! Al de dieren die je ziet dat is wel wat voor je. Ik lees je verslagen met veel plezier. Geniet van alles, je bent zo weer thuis. Liefs Bea

• 08 Maart 2011 - 19:22

Je Moeder:

Natuurlijk was ik al op de hoogte van het avontuur , maar de foto's met de leeuwen welpen waren super. Ik verheug me !!

• 08 Maart 2011 - 22:19

Joyce:

Merel, wil je voor mij zo'n leeuwenwelpje meenemen als je terug komt?? :D
    Super leuk!!

• 09 Maart 2011 - 09:26

Aukje:

super leuk zeg!
    wat een ervaring, en heel leuk om te lezen!
    liefs aukje

• 10 Maart 2011 - 17:50

Nico En Joyce:

Merel,
    Dank voor je kaart. Net je verslag gelezen. Wat een heerlijk avontuur. Wij blijven Je volgen.
    Veel plezier en geniet er van.